Cukier – czy na pewno krzepi?

Jak miło zobaczyć uśmiechniętą buzię dziecka pobrudzoną czekoladką. To bardzo częsty obrazek w naszych domach. Przychodzi babcia lub ciocia i oczywiście przynosi maluszkowi coś słodkiego – bo on/ona tak lubi słodycze, tak się cieszy…

Proszę nie dawać dzieciom słodyczy! Według polskiego i europejskiego towarzystwa pediatrycznego nie ma miejsca w diecie dziecka na cukier, ponieważ jest on bardzo szkodliwy.

Cukier szkodzi na wiele sposobów:

  •  zaburza gospodarkę kwasowo-zasadową naszego organizmu;
  •  pogarsza wchłanianie wapnia;
  •  powoduje próchnicę zębów i osteoporozę;
  •  zmniejsza odporność;
  •  ułatwia infekcje grzybicze (dlatego, że jest doskonałą pożywką i obniża odporność);
  •  przyczynia się do zaburzeń układu pokarmowego (częste zaparcia u dzieci, coraz częstsze zapalenia jelit);
  •  sprzyja otyłości (a w dalszej kolejności miażdżycy, zawałom serca, zmianom zwyrodnieniowym kolan, cukrzycy…);
  •  wpływa niekorzystnie na koncentrację i przyswajanie wiedzy u dzieci (stąd coraz większa liczba dzieci z ADHD oraz przestępstw osób młodocianych);
  •  sprzyjając nieprawidłowej florze bakteryjnej w jelitach, jest jedną z przyczyn alergii pokarmowych.

W gabinecie lekarskim często poruszam z rodzicami temat diety dziecka, bowiem niektórzy uczeni twierdzą, że nasze zdrowie zależy w 70 procentach właśnie od naszej diety. Niestety, dorośli, a zwłaszcza dziadkowie, bardzo ostro reagują na zakaz słodyczy. Mówią: „Moje dziecko tego potrzebuje”, „Zawsze jadło i nic mu nie jest”, „ Ja zawsze jadłam i jestem zdrowa”.

Nasze zdrowie zależy w 70 procentach właśnie od naszej diety

Czy na pewno? A twoje bóle pleców i kolan, biegunki i zaparcia, bóle brzucha, kołatania serca, a jak twoje zęby, itd.? Cukier nie jest oczywiście jedyną przyczyną tych dolegliwości – byłoby to zbyt proste. Ale wiele badań potwierdza, że znacznie się do nich przyczynia.

Słodycze są dla ludzi, ale podawane rozsądnie i z umiarem. Kiedyś jadaliśmy je w niedzielę i święta. A dziś? Dzieci dostają do szkoły słodkie wafelki zamiast kanapki z razowego chleba. I jeszcze reklamy telewizyjne wmawiają nam, że jest to zdrowe. Cukier jest ukryty w wielu produktach żywnościowych – nie tylko typowych słodyczach, ale też w jogurtach, serkach, sokach, napojach, nawet w wędlinach.

Cukier jest ukryty w wielu produktach żywnościowych – nie tylko typowych słodyczach, ale też w jogurtach, serkach, sokach, napojach, nawet w wędlinach.

Drodzy rodzice, dziadkowie, ciocie i wszyscy dorośli dbający o dzieci: odżywiajcie swoje  pociechy rozsądnie, nie podawajcie im słodyczy! Ten sam uśmiech i radość dzieci uzyskamy, poświęcając im nasz czas i uwagę. Idźmy z nimi na spacer i zachwycajmy się przyrodą – oglądajmy kamyczki, rośliny, zwierzęta, poczytajmy książki, opowiedzmy ciekawe historie. W pochmurne dni pograjmy w ciekawe gry (szachy, warcaby, rummikub, itp.), a w słoneczne na podwórku w gry zręcznościowe. To na pewno da dzieciom wiele radości oraz wspomoże ich rozwój psychiczny i fizyczny. Podanie czekoladki to radość na kilka minut, a potem same problemy…

Anna Krzyszowska-Kamińska – specjalista medycyny rodzinnej

Fot. Pixabay

3 thoughts on “Cukier – czy na pewno krzepi?

  1. Najważniejsze – jeżeli dziecko nigdy nie spróbowało, na pewno nie będzie prosić, żądać, rozpaczać. Po prostu nie zna smaku, nie wyrobi wzorca. Pierwsza zasada – słodycze jak najpóźniej. Rodzice to rozumieją czasem, ale co z babciami, ciociami…?

    1. Może trzeba przy okazji każdego takiego „słodkiego podarunku” w zamian poprosić, by od razu opłaciły dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne, obejmujące leczenie cukrzycy, nadwagi, nadciśnienia?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *