Zapomnij o antybiotykach, weź kartę EKUZ

Zima w pełni, a więc ferie czas zacząć! O czym pamiętać i czego unikać, by bezpiecznie spędzić czas i wrócić zdrowym z zimowych wojaży? O to Baba u Lekarza zapytała specjalistów medycyny rodzinnej.

Po pierwsze: ubezpiecz się
Przezorny zawsze ubezpieczony – głosi znane powiedzenie. Warto je sobie wziąć do serca, gdy wybieramy się na rodzinne wczasy lub wysyłamy dziecko (zwłaszcza jeśli będzie to pobyt za granicą). Żeby spokojnie odpoczywać w krajach Unii Europejskiej i nie martwić się wysokimi kosztami leczenia (na przykład w razie kontuzji na stoku narciarskim), trzeba zabrać ze sobą Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).

Aby ją wyrobić, należy złożyć wniosek w wojewódzkim oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia. Można to zrobić osobiście, przez internet albo pocztą. Mając kartę EKUZ, skorzystamy z pomocy medycznej, przysługującej nam na tych samych zasadach co w Polsce. O ile będziemy mieć przy sobie dowody ubezpieczenia, karty EKUZ i książeczki zdrowia dzieci z numerami pesel.

Po drugie: ubieraj się odpowiednio do aury
Najlepiej ubierać się „na cebulkę”. W zimie, zwłaszcza w czasie aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu, sprawdzi się strój warstwowy i niekrępujący ruchów. W mroźne dni ciepło zapewniają ubrania z naturalnych tkanin, jak bawełna i wełna oraz z materiałów typu polar.

Więcej o tym, jak ubierać się podczas zimy, znajdziesz TUTAJ. Pamiętaj: przed wyjściem na mróz, posmaruj twarz kremem ochronnym z wazeliną (SPF 15). Nie zapomnij o uszach. Usta chroń pomadką.

Po trzecie: jedz zdrowo
Zimą nasz organizm traci dużo energii na ogrzanie. Posiłki powinny być więc kaloryczne, ale przy tym wartościowe. Nie chodzi o to, by najeść się słodyczy, ale o to, by dostarczyć solidną (co wcale nie znaczy „dużą”) dawkę odżywczych składników.

Pamiętaj, by nie wychodzić z domu bez śniadania.  Jedz dużo warzyw, także kiszonych i owoców. Włącz kasze i produkty pełnoziarniste, a także ryby i orzechy. Jeśli idziesz na dłuższą przechadzkę, zabierz ze sobą dobrą czekoladę.  Co i dlaczego powinno się znaleźć w zimowej diecie, także podczas ferii? Odpowiedzi szukaj TUTAJ.

Po czwarte: nie pakuj antybiotyków
Oprócz apteczki samochodowej, która jest wymagana w wielu krajach, warto zabrać ze sobą kilka przydatnych specyfików. Pamiętaj: koniecznie weź leki, które musisz stale przyjmować. A poza tym spakuj żel zmniejszający obrzęk, choćby po skręceniu lub zwichnięciu stawów, np. Altacet w żelu.

W razie urazów (stłuczeń, skręceń, itp.) warto chłodzić uszkodzone miejsce co najmniej przez godzinę. W takiej sytuacji przydaje się np. kriożel (kompres żelowy). Pierwszą pomocą mogą być też preparaty zawierające arnikę (np. Arcalen).

Zabierz ze sobą preparaty przeciwbólowe i przeciwgorączkowe czy preparat w razie bólu gardła, a także środek na dolegliwości żołądkowo-jelitowe. Jakie konkretnie? Podpowiedź znajdziesz TUTAJ.

I pamiętaj: nie zabieraj ze sobą antybiotyków – o ich zastosowaniu musi zadecydować lekarz!

Po piąte: przygotuj się na stok
Bardzo ważne jest właściwe dobranie długości nart i kijków, odpowiednich butów narciarskich (dotyczy to również sprzętu snowboardowego) oraz prawidłowe ustawienie wiązań narciarskich. Konieczna jest konsultacja z fachowcem – siłę wypinania wiązań ustawia się nie tylko do wagi narciarza, ale też do jego umiejętności. Warto też w specjalistycznym serwisie przygotować do sezonu narty czy deskę.

Podczas pobytu na stoku pamiętaj o piciu odpowiedniej ilości płynów.

Nie zapomnij o kasku! Jest obowiązkowy dla osób do 16. roku życia. Jeżeli jesteś dorosły, też zakładaj kask. Przestrzegaj na stoku zasad bezpieczeństwa.

Po szóste: zabierz dobry humor
Ferie to czas laby i odpoczynku. Stresy i smutki zostaw w domu. Na zimowe szaleństwa zabierz ze sobą dużo uśmiechu i pozytywny nastrój. Na pewno wyjdzie Ci to na zdrowie.

Fot. Pixabay